Biechtblog

De tijd van principes en standpunten ligt al jaren achter mij. In vroeger tijden had ik nog wel eens een ongezouten mening, die verder reikte dan “dat is mooi/lelijk/lekker/minder appetijtelijk”. Het waren op zich best helder onderbouwde visies, gedragen door stevige fundamenten, die zich niet snel omver lieten blazen. In een nog eerder stadium van mijn persoonlijke ontwikkeling, liet ik die mening graag horen in de vorm van vreedzame discussies, al dan niet in de vorm van bits en bytes.

Met name die online conversaties, in dat tijdperk nog via inbelinternet tot stand gebracht, gaven mij voldoening. Ik zal het maar eerlijk bekennen: ik schepte er genoegen in om gelijk te krijgen. Met als ultieme ego-strelende beloning dat mijn reactie gequoot werd, gevolgd door een welgemeend ‘amen’ van medestanders. Het bezorgde me in mijn prille, jongvolwassen jaren trots en zelfgenoegzaamheid waar ik nu met terugwerkende gêne op terugkijk.

Digitale lichaamsdelen en virtuele bedreigingen

Die weinig charmante eigenschap heb ik laten varen. Ik trok mij geleidelijk terug van fora en werd, met het grimmiger worden van de online conversaties, zelf steeds passiever. Waar men vroeger nog beleefd en respectvol op elkaar reageerde, transformeerden leerzame discussies in complete virtuele oorlogen. De ontwikkeling dat men anoniem met allerhande digitale lichaamsdelen, ziektes en virtuele bedreigingen kan gooien, heb ik nooit begrepen.

Er brak een tijdperk aan waarin ik eindelijk inzag dat ik niet overal een mening over hoefde te hebben. Dat moment kwam tegelijk met mijn toenemende vergeetachtigheid. Mijn leven werd steeds drukker en chaotischer, waardoor ik begon te vergeten wat ik nou precies van iets vond. Een vreemde gewaarwording. Mijn mening veranderde als ik een stapje opzij deed en iets van een andere kant bekeek. Hoewel ik nooit principieel ben geweest, voelde het steeds vaker als een bevrijding nergens meer iets van te vinden, of meningen bij te kunnen stellen.

En dan nu de volgende bekentenis

Een lang, maar niet geheel nutteloos intro, om mijn volgende zonde op te kunnen biechten: ik heb een soort van per ongeluk een bontjas gekocht. Een echte. Dat kan toch niet?

Inderdaad. Dat kan niet!

Er zijn geen excuses om dit goed te praten, maar toch voel ik de behoefte mijn aankoop toe te lichten.

Ik heb een bontjas gekocht

Het verhaal achter De Jas

Het begon allemaal in een leuk winkeltje in Lelystad. Een soort concept store, waarbij je een plank of stuk ruimte kunt huren voor de verkoop van je eigen spullen: nieuw, handgemaakt, of tweedehands. Wij komen er vooral vanwege het ruime aanbod aan nieuwe en tweedehands elpees, en ik vind het ook leuk om tussen de vintage kleding en meubeltjes te gluren. Het aanbod is net iets unieker en ‘hipper’ dan in een standaard kringloopwinkel.

De laatste keer dat ik er was, struinde ik wederom tussen de rekken vintage kleding. Ik hou van hergebruik. Niet alleen omdat je voor weinig geld iets origineels kunt kopen, maar vooral omdat het duurzaam is. Mijn oog viel al snel op een rek met bijzondere winterjassen en specifiek op een bontjas die keihard mijn naam riep. Ik ging er in mijn naïviteit vanuit dat het kunstbont was – waar vind je tegenwoordig nog écht bont? De prijs (20 euro) was er ook naar, dus ik trok hem aan om te passen.

Kunst of toch echt bont?

De jas zat als gegoten, eentje om nooit meer uit te trekken. Hij was op zich wel wat zwaar voor een nepbontje, maar de jas was dan ook goed gevoerd. Ik rook eraan om te kijken of het niet toch écht bont was, maar het rook zoals alle tweedehands kleding ruikt: zoetig en muf. Een odeur die in iedere kringloopzaak hangt en waarvan ik eigenlijk niet wil weten uit welke geurmoleculen het is samengesteld. Ik pluisde intussen de haartjes uit elkaar en zag een soort garen, waaruit ik de conclusie trok dat het de geweven ondergrond was van kunstbont.

Dat ziet er nep uit, dacht ik

Inmiddels kwam een verkoopster ons zenuwachtig vertellen dat we snel-snel moesten afrekenen en vertrekken. Dit omdat er pal voor de winkel een steekpartij had plaatsgevonden en de politie sporenonderzoek wilde doen. Een zeker nu-of-nooit-gevoel maakte zich van mij meester. Als er al enige twijfel was om de jas terug te hangen, dan had ik echt geen tijd meer om me te bedenken, dus ik rekende af.

Verdacht warm

Meteen de volgende dag deed ik de jas aan. Zo op de fiets in de gure herfstwind bedacht ik dat de jas wel erg verdacht warm is. Zo’n comfortabele jas heb ik nog nooit gehad. Eenmaal thuis bekeek ik het materiaal nog eens goed bij daglicht. Hmmm. Dat leek eigenlijk toch best wél echt. Het garen wat ik in het schemerige winkeltje had aangezien voor geweven stof was draad om lapjes bont bij elkaar te houden.

Enig onderzoek op internet leerde mij dat ik inderdaad een echte bontjas had gekocht. Oef… ai ai ai. Ik als dierenvriend, duurzaam denker en doener, bewust en biologisch flexitariër, heb een bontjas. Waar waarschijnlijk tientallen schattige nertsjes voor zijn vergast. Nu ben ik niet meer zo blij met mijn jas. Maar wat nu?

Ja, wat nu?

Weggooien is zinloos, doorverkopen hypocriet. Daarbij zijn die nertsen niet gestorven door mijn toedoen, omdat ik die jas in opdracht heb laten maken. Sterker nog, ik zorg er met tweedehands gebruik voor dat ze in ieder geval niet voor niets het leven hebben gelaten. Nog een pluspunt: bont is één van de meest duurzame stoffen; een bontjas kan generatieslang meegaan.

Toch voelt het allemaal niet zo nobel. Immers, er staat nergens in de jas waar de jas is geproduceerd. Sterker nog, er zit helemaal geen label in de jas, wat op zijn minst verdacht is. In Nederland hebben nertsen naar het schijnt een relatief goed leven en worden ze diervriendelijk behandeld. Dat is in sommige andere landen wel anders.

Had ik nu maar een mening

Tegenstanders van bont zullen waarschijnlijk geen onderscheid maken tussen tweedehands en nieuw. Velen vinden bijvoorbeeld ook dat kunstbont niet meer kan, omdat je daarmee bont toch populair maakt. Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Hoe dan ook: er zijn nog wel meer redenen te bedenken waarom een tweedehands bontjas juist wel of niet kan, feit blijft dat ik er niet meer zo blij mee ben.

Mijn karma is ernstig aangetast: duurzaam of niet, ik draag dierenvelletjes. Nu vind ik het heel lastig dat ik niet meer echt een mening heb. Vind ik het nou goed en duurzaam om een tweedehands bontjas te hebben, of kan iets van dood dier gewoon echt niet? Ga ik de jas houden en met schuldgevoel dragen of toch met een ander soort schuldgevoel wegdoen? Ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik nog nooit eerder zo’n warme, lekker zittende winterjas heb gehad.

Bont
De warmste jas ooit

16 reacties op “Biechtblog”

  1. Lizzy schreef:

    Ik vind deze blog heel mooi geschreven, wat knap van je om alles zo te analyseren,ook over die bontjas. Want ja: wat doe je als groot dierenliefhebber, als je ontdekt dat je per ongeluk echt bont hebt aangeschaft?

    Ik koop ook veel tweedehands kleding omdat dat duurzamer is,
    op ondergoed en schoenen na want: hygiëne.
    Ik was al langer op zoek naar rode warme winterlaarsjes en ik had ze eindelijk gevonden! Echter zat er een randje van
    bont aan. De verkoper hield bij hoog en bij
    laag vol dat het nepbont is en dat de makers
    nooit echt bont gebruikten. De schoen zelf was ook gemaakt van kunstleer. Toen ben ik overstag gegaan. Eenmaal thuis bekeek ik die
    laarsjes nog eens goed, het zat me toch niet
    helemaal lekker. Het leer was inderdaad nep, maar het bont voelde zo zacht
    en ik kon met een naald niet heel makkelijk
    door de onderkant prikken. De schoenendoos gaf ook geen heldere informatie. Ik heb nog eens
    contact opgenomen met de verkoper en die
    bevestigde weer dat het bont niet echt is
    en dat het artikel ook niet meer terug
    kon want uitverkoop. Ik ben hier nu nog
    steeds over aan het nadenken: liegt
    de verkoper nou of niet? Durf ik hiermee
    over straat of niet? Straks krijg ik nog ruzie met dierenactivisten op straat die verwijten naar mijn hoofd gooien. Weggooien of doorverkopen is zonde en hypocriet als het bont echt is. Als ik het van de laarsjes zou verwijderen, zien ze er kaal en onaf uit. Het zijn zulke leuke
    laarsjes en ze zitten heerlijk zacht en warm en ze lopen ook heerlijk. Maar ja: mijn geweten… Als er duidelijk op had gestaan dat het bont echt is had ik die laarsjes, hoe leuk ook, never nooit gekocht! Maar nu ben ik ook even helemaal meningloos. En dat is geen schande, het hoort bij het leven.

    1. Yukiko schreef:

      Ja, ik moet je eerlijk zeggen, ik draag die jas in de praktijk niet graag. Dat geweten knaagt dan toch net te hard merk ik. Maar in jouw geval zou je toch echt verwachten dat het imitatiebont is. Echt bont is ook gewoon een stuk duurder dan imitatie. Snap je dilemma echter wel hoor. Stom is dat hè?

      1. Lizzy schreef:

        Ik denk dan dat dat schuldgevoel die je hebt als je je jas draagt, dan toch een
        soort van door de media aangepraat schuldgevoel is zeg maar. Door dierenactivisten en gruwelijke filmpjes die we op sociale media tegenkomen. Ja, het IS echt heel erg gruwelijk wat er in de bontindustrie gebeurt, het is niet mijn persoonlijke keuze en het is goed dat men hier van bewust gemaakt wordt. Maar dat wel of niet bont dragen, dat ligt, gezien onze voorbeeld verhalen, toch vaak een stuk genuanceerder dan voor of tegen dierenmishandeling zijn. Met bont op zichzelf is niks mis, het is het dierenwelzijn erachter, dat anders moet. En dierenactivisten redeneren vaak zwart/wit en heel radicaal. Iemand hieronder verwoordde het zo mooi: geen nieuw bont meer maken, maar al bestaande bont artikelen eerbaar gebruiken. Dat zou ik een prima oplossing vinden denk ik.

        1. Yukiko schreef:

          Helemaal mee eens. Ik vind ook nog wel een verschil tussen dierenhuid als bijproduct (zoals leer dat eigenlijk een bijproduct is uit de voedselindustrie – waar overigens ook dierenleed voorkomt, dus dan pleit ik voor biologisch en slachting enkel door kwaliteitsslagers in een ideale wereld althans) of bont waarbij dieren worden afgemaakt om hun huid en hun vlees wordt weggegooid of in het gunstigste geval in kattenvoer belandt.

  2. M mol schreef:

    Gewoon lekker dragen liefs❤️

    1. Yukiko schreef:

      Ik zie deze reactie nu pas! Leuk weer wat van jullie te vernemen. Hopelijk gaat alles goed?

  3. Dhyan schreef:

    Ik ben ook ooit eens van m’n geloof afgevallen. Nooit spijt van gehad.

    1. Yukiko schreef:

      Draag je hem vaak?

  4. mack schreef:

    Ik vind het wel charmant, die bontjas, maar ook dat geen mening hebben. Eigenlijk kun jij toch weinig kwaad doen.

    1. Yukiko schreef:

      Haha, behalve bankjes voor je voeten gooien dan.

  5. Marjan Vernooy schreef:

    Soortgelijk verhaal: ik heb ruim 30 jaar een echte bontmantel in de kast hangen die ik niet durf te dragen. Nog steeds geen mottengaten, hij wacht gewoon geduldig op mij.

    1. Yukiko schreef:

      Zonde eigenlijk toch? Ik draag hem nu wel als het echt koud is.

  6. Bianca Hatzmann schreef:

    Die beestjes zijn dood en al gedragen.
    Je kunt het ook zien als respectvol gebruik. Wat je zegt; weggooien is zinloos en daarbij worden de beestjes niet levend.
    Nu nog nieuwe bontjassen maken is inderdaad zinloos en dieronvriendelijk (tenzij je in het poolgebied woont), maar deze jas bestaat al geruime tijd!
    Zijn de beestjes dan gedood om in een kliko te gooien?
    Dat is pas dieronvriendelijk!
    Draag deze comfortabele jas en ben ervan bewust dat je de beestjes eer aandoet door ze in ieder geval geen zinloze dood te hebben gehad.

    1. Yukiko schreef:

      Ik zag net pas via de ‘achterkant’ van de website deze reactie. En ben het met je eens hoor. Het is puur het gevoel dat blijft kleven.

  7. Ximaar schreef:

    Je kan je ook afvragen of je er wel mee de straat op durft. Op z’n minst kan het een reputatieverknaller zijn en anders wordt je mogelijk aangevallen door iemand die nog een zeer pertinente mening heeft.

    1. Yukiko schreef:

      Om mijn reputatie maak ik me al tijden niet meer druk, mensen denken al snel iets wat maar zelden klopt. Maar doordravende dierenactivisten zijn inderdaad wel een risico.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *