Wat kost een getekend portret?

Een onvermijdelijke vraag van iedere potentiële klant is: “wat kost een portret, illustratie of andere tekening?”. Aan het antwoord ging een lang proces vooraf.

Dit blog is met name bedoeld om te delen wat mijn persoonlijke beweegredenen zijn, aangezien die – met name in deze branche – voor iedereen anders, maar voor allen lastig zullen zijn.

Ben je op zoek naar de tarieven, en niet benieuwd naar de gedachte erachter? Kijk dan direct op de tarievenpagina.

Huisdiertekening in opdracht
Een dierenportret, wat kost dat?

Tarieven zijn lastig

Het bepalen van tarieven was een echte breinbreker, met name voor de tekenopdrachten. Zeker omdat ik altijd al moeite heb gehad met de moderne, op hoge winst beluste commercie. En dan met name die psychologische, heimelijke trucjes en slinkse maniertjes om klanten iets te laten kopen.

Ik geloof in eerlijke handel en ik sta niet achter de veelgehoorde stelling dat wanneer iets duur is, het dan automatisch beter is. Natuurlijk begrijp ik het argument: als je te weinig rekent, denken mensen dat je niet bekwaam bent. Maar daar ga je al: het is een puur psychologische effect en het zegt uiteindelijk weinig over de deugdelijkheid van het eindproduct.

Het is een algemene aanname: als iets veel geld kost, is het vaak beter van kwaliteit. Goedkope massaproductie is B-kwaliteit. Helaas gaat die vlieger niet altijd op. Hoewel in de praktijk goedkoop vaak duurkoop is, is het zeker niet zo dat dure merken gegarandeerd kwaliteit leveren. Ik heb meermaals ervaren dat ook prijzige merkproducten niet altijd lang meegaan.

De kledingindustrie als voorbeeld

Kleding is hier een goed voorbeeld van. Ik ben sinds een tijd nagenoeg helemaal afgestapt van ‘fast fashion’ (de definitie van deze term is overigens nogal wisselend, maar ik doel op wat er in de link wordt beschreven). Dit om meerdere reden.

Fast fashion heb je in verschillende prijsklassen; ze hebben gemeen dat de producten snel geproduceerd zijn en inspelen op de laatste trends. Ik laat me bij fast fashion vaak teveel afleiden door wat er in de mode is, waardoor ik ‘vergeet’ wat ik écht mooie en fijne kleding vind. Helemaal als er een aantrekkelijk prijskaartje aan hangt.

Het gevolg: een kast vol kleding die ik eigenlijk niet draag, die oncomfortabel zit en/of snel kapot gaat. Oftewel, verspilling ten voeten uit, slecht voor het milieu en op termijn ook slecht voor de portemonnee.

Trend- en tijdloos

Als ik tegenwoordig op zoek ga naar kleding, dan kies ik voor duurzame merken die met liefde en (ambachtelijke) aandacht zijn gemaakt. Daar hangt een ander prijskaartje aan, dus kijk ik veel beter naar wat ik écht mooi vind. Daarbij zorg ik dat het trend- en tijdloos is.

Misschien niet volgens de laatste mode, maar ik weet zeker dat ik het ga dragen. Het is daarbij van betere kwaliteit, van comfortabele stoffen en ik doe er veel langer mee. Dat is het geld dus zeker waard.

Het is duur, dus goed, of toch niet?

Ik dwaal af. Het punt is dat het naar mijn idee kort door de bocht is om te stellen dat wanneer het duur is, het wel goed zal zijn. Het is eerder andersom: als het goed is, dan zijn de productiekosten ook een stuk hoger en dat zie je terug in de prijs. Dat lijkt mij geen hogere wiskunde.

En nu komt de Grote Maar. Zo simpel is het niet voor mijn diensten en producten. In het geval van mijn kledingvoorbeeld heb je ook te maken met materiaal- en productiekosten. Maar bij de diensten en producten die ik lever, is dat veel minder van toepassing.

Bij het schrijven en redigeren van teksten is het nog lastiger: of ik nu werk op de nieuwste en duurste laptop die je kunt indenken, of op een eenvoudig en goedkoop exemplaar, het zegt weinig over de inhoudelijke kwaliteit van mijn tekst. Ik kan toevallig snel typen en heb een redelijk scherp oog voor fouten, dus ik ben misschien sneller klaar dan een collega, met een lagere eindprijs tot gevolg. Maakt dat mijn tekst slechter?

Zegt tijd wat over de kwaliteit?

Ik dwaal wederom af. De vraag was immers: wat kost een portret? In dit geval zou je nog kunnen denken dat met zwaar papier, dure potloden, pennen of verf het resultaat ook beter is, maar het grootste deel van de prijsbepaling ligt toch in de arbeidsuren die ik er in stop.

Echter zit net als met tekstschrijven, ook daarin een addertje onder het gras: als iemand lang (een duur eindproduct?) doet over een twijfelachtig kriebeltje, of in hoog tempo (dus goedkoop?) een prachtig portret aflevert, zegt de tijdsduur eveneens niks over de kwaliteit. In deze branche vind ik dat een extra lastige, omdat talent een grote invloed heeft op de kwaliteit van het eindproduct.

Dus, terug naar waar ik mee begon: ik geloof niet in die stelling dat een hoge prijs garant staat voor een hoge bekwaamheid/kwaliteit. Ik heb vaak te horen gekregen dat ik voor veel te weinig geld werk. Toegegeven, omgerekend naar uurloon, is het om te huilen. Maar mijn tarief voor een losse tekening is niet gebaseerd op uurloon of materiaalkosten, zelfs niet op basis van talent.

Wat maakt mij blij?

Ik heb alle, veel goede argumenten die mij zijn voorgeschoteld van tafel geveegd, om uiteindelijk nog maar één argument in de vorm van een vraag overeind te houden: “wat maakt mij blij?”. Het antwoord is uiteindelijk eenvoudig. Ik wil een uniek product afleveren dat voor een grote groep betaalbaar is en mij toch wat extra’s oplevert.

Het gegeven dat ik blijkbaar zo makkelijk kan ‘spelen met bedragen’ voor hetzelfde product en men het aan de hand daarvan voorziet van kwaliteitslabel, stuit mij tegen de borst. Ik wil gelukkig worden van wat ik doe en plezier hebben in het proces. Van te hoge tarieven, neemt dat eerder af dan toe.

Ja het zal allemaal wel, maar wat kost een portret?

Zoals ik al zei: het was voor mij een breinbreker, met een uiteindelijk eenvoudige oplossing. Maar het antwoord op de vraag, ‘wat kost nou een portret?’, ben ik nog steeds verschuldigd.

Bij deze; ik hanteer per 4 januari 2021 de volgende tarieven:

A3 volgetekend: 125 euro
A3 portret zonder achtergrond: 100 euro

A4 volgetekend: 75 euro
A4 portret zonder achtergrond: 60 euro

A5 volgetekend: 45 euro
A5 portret zonder achtergrond: 35 euro

Voor papierformaten en overige tarieven, verwijs ik je door naar de tarievenpagina.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *