Supermarktsprookje

Er was eens… een supermarkt met een recentelijk vernieuwd serviceplein. Maar laat ik eerst even een kleine toelichting geven. Ik laat met regelmaat reviews achter, zeker als daar vriendelijk om wordt gevraagd. Meestal in de vorm van een aantal sterren en zo’n drie à vier samenvattende (en meestal positieve), informatieve zinnen. Een review waar anderen iets aan hebben, zodat het ook echt mijn schrijftijd waard is. Vandaag nam ik echter de tijd om er een wat langer verhaal van te maken: een supermarktsprookje. Sprookjes zijn vaak een tikkeltje beangstigend en dat vind ik deze ontwikkeling ook. Het gaat over het zogenaamde vernieuwde serviceplein: “snel en gemakkelijk”. Een plek waar van alles is, maar geen service. En snel en gemakkelijk is het al helemaal niet.

De review over AH Het Rond in Houten

★★★☆☆
Twijfel tussen 3 en 4 sterren. Laat ik maar met het positieve beginnen. Ruime winkel, groot assortiment en alles goed op voorraad, zoals ik van de AH in het algemeen gewend ben. Ik werd daarbij in dit filiaal absoluut geduldig (niet overdreven vriendelijk, maar ze nam wel de tijd me dingen uit te leggen) geholpen door een medewerkster toen ik problemen ondervond bij de “kassa”. Kortom, op zich wel 4 of 5 sterren waard.

Maar nu komt het (waardoor ik toch maar 3 sterren geef)… de kassa: die was er dus niet. Nou ja, die was er wel, maar gesloten. Deze nieuwe ontwikkeling, die ik op steeds meer plekken zie, bevalt me allerminst. Ik wil niet zelf scannen, ik wil gewoon mijn spullen op de band leggen en contant kunnen betalen als ik dat op dat moment handiger vind. Ben ik dan zo ouderwets en weinig flexibel? Zelf vind ik van niet, mijn ervaringen bij zelfscan zijn gewoon slecht. Ik vind het onhandig en onpersoonlijk. Zeker als je een chaoot bent, zoals ik. Zo ook vandaag. Er was dus geen kassa open, ik werd door een medewerker noodgedwongen naar een zelfscan gedirigeerd.

Gelukkig is er nu eentje waar ik contant kan betalen. Het zou volgens haar snel moeten zijn, maar het is voor mij nog nieuw, dus dat werd steeds bij ieder product stuntelend zoeken naar de barcode. Tomaten hebben geen barcode, dus dat moest handmatig. Ze stonden echter niet onder de knop groenten. “Gelukkig,” dacht ik nog: “deze winkel weet dat tomaten eigenlijk een fruitsoort zijn”. Maar helaas, ook geen tomaten onder de knop fruit.

Intussen sloten zich meer mensen achter mij aan die contant wilden betalen. Met maar één contantzelfscan, is dat wel een beetje onhandig. Gelukkig zag de bovengenoemde medewerkster mij klungelen en snelde toe: “Tomaten moet je afwegen!”. Of ik dan mijn scanpunt moet verlaten met mijn tas en boodschappen om af te wegen? Nee, de dame deed het voor deze keer voor mij, heel fijn. Er sloot zich nog iemand aan in de rij, die al snel zichtbaar geïrriteerd wegliep, omdat ik maar niet opschoot (“Sorry!”).

Tot overmaat van ramp had ik een steekproef. Ik zie er blijkbaar heel crimineel uit, want in mijn 48-jarige leven heb ik nog geen tien keer een zelfscankassa genomen en ongeveer driekwart van de keren werd ik eruit gepikt voor een steekproef. Ongevraagd grabbelde een (andere) medewerkster in mijn tas naar mijn mogelijk proletarisch gewinkelde producten. Dat duurde best even want ze scande zo’n 8 van de in totaal 10 boodschappen ter controle. Ik werd goedgekeurd.

Eindelijk kon ik betalen. Dat ging dan weer soepel. Geld in de gleuf en gepast contant netjes terug. En dan staat er boven de zelfscan dat dit snel en makkelijk is? Nee, absoluut niet. Ik wil gewoon een kassa. Het vriendelijke praatje wat je dan soms hebt, is vooral voor eenzame mensen zoals sommige ouderen toch ook gewoon prettig? Boodschappen doen is al niet mijn hobby, maar ik weet wel dat ik de AH in het Rond voortaan ga vermijden. Er zijn gelukkig in Houten nog wel een paar andere supermarkten met old-school kassa’s.

En we leefden nog lang en gelukkig!

9 reacties op “Supermarktsprookje”

  1. Dhyan schreef:

    Ik kom niet meer in winkels waar muziek staat te knetteren. Mijn ervaring is dat iedereen (personeel en publiek) daardoor gespannen is en geïrriteerd op mijn vragen reageert. Voorts kom ik niet meer winkelen als het niet doorstroomt bij de kassa dan wel de zelfscan. Bij onze plaatselijke supermarkt geven ze met een bord aan dat de kans reëel is dat ze alles controleren in verband met geconstateerde diefstal. Tja dan kun je net zo goed langs de kassa. Waar je overigens toch langs moet mocht je een artikel vergeten hebben te scannen. Terwijl ik al een paar keer geconstateerd heb dat dat niet aan mij lag maar aan een haperende scanner, hetgeen de winkeldiefstal gelijk verklaard, want zonder controle kom je er onbetaald mee weg.

  2. Aukje schreef:

    Ze scannen niet op uiterlijk, dat gaat automatisch via het systeem, dus op wat je koopt. Er is een artikel over, kan ik voor je opzoeken als je dat wilt.

    1. Yukiko schreef:

      Ja, ik ben er wel benieuwd naar. Ik denk ook niet serieus dat het op uiterlijk gaat. Maar ik had geen verdachte boodschappen, zoals alcohol of zo, waarbij de leeftijd moet worden gecontroleerd.

    2. Yukiko schreef:

      Artikel al gevonden, ik had niks van diens beschrijving. Geen dure of gewilde producten en ook geen volle kar. Ik had wel een puber bij me met een schooltas en zie er zelf uit als een zigeuner. Verdacht natuurlijk. 😉 Misschien kan het meisje dan toch zelf een controle initiëren in haar app? Ik ben geen conspiracydenker, maar met de frequentie waarop ik controle krijg, kan het nooit een aantrekkelijke betaaloptie worden.

  3. Ximaar schreef:

    Mijn ervaringen zijn duidelijk anders. Zelf meed ik AH vanwege de bonuskaart en bij de XL de enorm lange rijen overvolle karren voor de kassa’s. Die XLligt nota bene zeer handig op een van mijn wandelroutes. Verder is AH duur en vind ik het brood en vooral de gevulde koeken van de Vomar een stuk lekkerder.

    Maar nu er 20 zelfscans staan loop ik er iets vaker in. Dat doe ik nog altijd zonder bonuskaart, maar de kassirritatie is volledig voorbij. Ik zoek de zelfscan op die het dichtsbij de hanggestapo (ik bedoel de controleuses) is. Scan eerst alcoholrijk spul. Dan hoor ik een biep op hun controllekastje en steek ik m’n hand op. Ze zien dan dat ik ruim boven de 18 ben en ik verder kan scannen. Het gescande spul zet ik naast m’n tas. Reken eerst af door m’n betaalpasje 0,5 seconde bij de kaartlezer te houden en stop vervolgens het spul in m’n tas. Op deze manier duurt een controle korter, ze hoeven niet in m’n tas te wroeten.

    1. Yukiko schreef:

      Ik had niks met alcohol, ik word gewoon bijna standaard gecontroleerd. Misschien omdat ik eruitzie als een zigeuner met mijn lange haar, wijde rokken en 5 armbanden. Pure discriminatie, gewoon toevallige pech, of iets daartussenin.

      Er zijn drie supermarkten in mijn buurt, alledrie AH. Verder nog een Hoogvliet (geen lekker brood) en een Jumbo (volledig uit de route. Oh ja, en een Lidl, maar die hebben niet alles wat ik nodig heb.

    2. Laurent schreef:

      Ik vind de zelfscan ook een zegen, gaat lekker snel. Ja, bij de Jumbo iets minder snel omdat ze niet altijd iemand voorhanden hebben om je leeftijd te controleren, maar het wordt beter. Ik was laatst bij een Jumbo in Eindhoven Noord, en daar hadden ze helemaal geen zelfscankassa’s. Of geen behoefte aan of te riskant daar wellicht 😀

  4. Monique Dera schreef:

    Ik ben het 100% met je eens.Wat je verteld ervaar ik dus ook bij veel supermarkten.Hoezo snel en makkelijk?
    Ik wil ook mijn boodschappen op de band leggen en contact kunnen afrekenen.Waanzin vind ik het.Ze dwingen je tot dingen die je helemaal niet wilt.Gestuntel en tijdrovend en als klap op de vuurpijl wordt ik ook nog aangemerkt als crimineel en komt er een tascontrole.Bij de vriendelijke caissière en de band was ik de winkel al 10 keer uitgelopen.Ik haat het!Gelukkig ben ik niet de enige

    1. Yukiko schreef:

      Het enige is wel… de kassa wordt erg onaantrekkelijk gemaakt. Doordat er nog maar één is, staat er eigenlijk altijd een rij. Nu was zelfs die ene dus gesloten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *