Outside-the-box denken

Commercieel en zakelijk zal ik nooit worden. Hoewel ik soms standvastig kan zijn, ben ik over het algemeen geen overtuigd en overtuigend verkoper. Misschien ben je verbaasd dat ik dan nu toch met een blog kom dat sterk lijkt op een gewiekst verkooppraatje, zelfs met een kortingscode op de koop toe. Maar nee, ik heb me niet om laten praten om een wandelend reclameblok te worden. Dit doe ik geheel op eigen initiatief, omdat ik in dit concept geloof. Hoewel ik geen grote influencer ben, wordt het zo gewaardeerd, dat ik jullie die kortingscode mag aanbieden.

‘Wat ga je ons aanprijzen dan?’

Via ‘mijn’ Instagramaccount van Samen Duurzaam Nieuwegein, maakte ik begin dit jaar kennis met Zustainabox. ‘Zusta… watteh?’ Het duurde even voordat ik überhaupt de naam kon onthouden en al snel bleek dat ik daarin niet de enige was. Lastige naam of niet, ze hebben handig gebruik gemaakt van sociale media, want meteen vanaf hun eerste post was mijn interesse geprikkeld.

‘Jaja, leuk, maar wat is het?’ In een biologische notendop: Zustainabox zoekt voor de consument duurzame producten uit om uit te proberen en stuurt deze iedere twee maanden op in een doos. Simpel toch? Geen enkel excuus meer om als groen groentje te gaan ontdekken wat er allemaal op de markt is aan ‘duurzaam geluk’. Oftewel producten waar je blij van wordt, die weinig tot geen belasting vormen voor het milieu.

Zustainabox

Liefde op het eerste gezicht

Het was voor mij liefde op het eerste gezicht. Vooral omdat het een oplossing is voor het logistieke probleem binnen de verduurzaming van mijn huishouden en leven. Tot nu toe reisde ik minimaal eens per maand naar Utrecht om daar in te slaan bij een aantal adresjes met ecologische/ duurzame producten. Dat was wel een beetje een bomen-bos-verhaal. Vaak keek ik ter plekke maar wat rond in die winkels om te kijken wat ik nu weer mee zou nemen ter vervanging van vervuilende producten.

Zustainabox maakt die keuze voor mij en bespaart me de reis. Superhandig voor drukke of luie mensen (ik ben beide, en ja dat kan). Buiten dat: hoe leuk is het om iedere twee maanden een verrassing te ontvangen? Zelf betaald, maar dat vergeet je gemakshalve maar even.

Zustainabox
Verrassing!

Kritische kanttekeningen

Het idee stond me wel aan. Toch plaatste ik onwillekeurig kritische kanttekeningen. Mijn eerste gedachte: via de post is niet bepaald duurzaam. Er volgden al snel meer sceptische vragen. Desondanks leek het mij een ideaal concept voor mensen zoals ik*. Want zonder te willen strooien met etiketten, weet ik dat er meer zijn die voortdurend zoeken naar goede alternatieven voor vervuilende gebruiks- en verbruiksvoorwerpen.

*) Wie zijn precies mensen zoals ik?

  • Zij zijn op zoek naar manieren om hun leven stapsgewijs te verduurzamen, daarbij ook vooral het plasticverbruik terug te brengen naar het minimale.
  • Zij wonen in een stad of dorp, waarbij duurzame producten niet voor het oprapen liggen en er nauwelijks tot geen groendenkende winkels zijn (of in ons geval: de enige eco-winkel een stille dood sterft).
  • Zij weten niet goed waar te beginnen.
  • Zij zijn druk (qua tijdgebrek en/of karakter).
  • Zijn zijn lui (lees: lief voor zichzelf).

Antwoord op mijn vragen

Het loonde wel de moeite om antwoorden te vinden op mijn vragen. Eigenlijk was ik al ‘om’, maar wilde graag mijn laatste twijfel wegnemen. Met name om van het gevoel ‘welk stukje gras met venijnig addertje trap ik in?’ af te komen. Een aantal antwoorden vond ik op hun website en sociale media, maar ook op rechtstreekse vragen kreeg ik vlot en netjes antwoord.

  1. Is het niet beter om mijn producten zelf te halen? Via de post is niet duurzaam.
    – “Zustainabox bezorgt CO2neutraal, binnen 30 steden in Nederland worden de pakketten per fiets bezorgd.”
  2. Wat nou als ik producten krijg die ik niet gebruik of zelfs al heb?
    – “De producten zijn verbruiksartikelen of zeer geschikt om cadeau te doen.”
  3. Is het niet een box vol nutteloze producten? Spullen die alleen maar zorgen voor nog meer ballast in mijn huishouden waarin ik al zo’n moeite heb met óntspullen?
    – “De producten worden met zorg geselecteerd waarbij goed gekeken wordt of het ook écht wordt gebruikt. Niet zomaar hebbedingetjes dus.”
  4. Zit ik er dan niet voor maanden aan vast?
    – “Nee, je kunt ieder moment opzeggen.”

Duidelijk verhaal. Ik besloot mezelf te abonneren en afgelopen weekend ontving ik mijn eerste exemplaar.

Wat zat er allemaal in?

En dan nu de onthulling! Inmiddels heeft iedereen deze tweede editie Zustainabox ontvangen (voor mij dus de eerste), dus het is geen spoiler als ik de inhoud laat zien.

Zustainabox
Zo leuk, met een persoonlijk briefje erbij!
  1. Thee van eigen bodem: Dutch Harvest Tea
  2. Een herbruikbare drinkbeker voor onderweg van Zuperzozial
  3. Duurzame potloden van Bloomyourmessage.nl
  4. Kaarten met enveloppen van Bloomyourmessage.nl
  5. Een shampoobar van Primal Essence
  6. Bijpassende bamboe zeephouder
  7. Tandenborstel van Next Brush
  8. Tandpasta van Ben&Anna
Een doos vol

Ik zal niet uitgebreid uit de doeken doen wat de achtergrond is van alle producten, dit kun je lezen op de website van Zustainabox. Ook geef ik geen review over de producten, aangezien ik nog niets heb getest.

Het moment der waarheid

Wel deel ik graag mijn bevindingen over Zustainabox zelf. Als ik ze een cijfer mocht geven van 1 tot 10, kregen ze van mij een dikke 8. Waarom geen 10? Omdat er toch producten in zitten die ik al heb, zoals de beker (en potloden heb ik ook genoeg). Natuurlijk kan ik die cadeau geven, maar dat voelt een beetje raar, merk ik persoonlijk. Dat zal vast bij iedereen anders zijn.

Tweede kleine minpuntje: mijn box werd per abuis bij iemand anders bezorgd, een beetje slordig natuurlijk. Ze hebben het gelukkig netjes opgelost door mij direct te mailen en een andere box toe te sturen (deze kwam (daardoor?) niet met de fiets). Zodoende kwam mijn doos net iets later dan gepland en had ik al op internet gezien wat er inzat. Jammer maar helaas.

Voortijdig slopen

Zustainabox
Zaaibare potloden… tsja

Doosinhoudelijk gezien plaatste ik een kleine vraagteken bij de potloden. Leuk dat je ze kunt ‘planten’ als de potloden te kort worden, maar ik doe zo lang met mijn potloden dat de zaadjes geen kiemkracht meer zullen hebben. Dat wordt dus voortijdig slopen.

Niet alleen maar klagen

Tot zover de minpunten. Uiteindelijk ben ik gewoon ontzettend enthousiast en positief en wel hierom:

  1. Kwalitatief goede, ook écht duurzame producten, die ik – op de beker na – ook zeker ga gebruiken.
  2. Voordelig geprijsd (ja, ik heb het nagerekend, ik ben goedkoper uit met Zustainabox, ook zonder korting).
  3. Netjes en duurzaam verpakt (detail: de proppen opvulpapier waren ook nog leuk om te lezen, maar dit was misschien toeval)
  4. Ik hoef niet meer zelf op pad.
  5. Geweldig initiatief dat mijn queeste naar verduurzaming versterkt en ondersteunt.
  6. Snel, persoonlijk en transparant contact bij vragen of in mijn geval: verzendproblemen.
Zustainabox
Zou dit ‘m dan eindelijk zijn?

Het leukst van deze doos vond ik de veelbelovende shampoobar. Wie mijn heikele shampoo-avonturen kent, zal dat vast begrijpen.

Zustainabox-fan

Voorlopig blijf ik Zustainabox-fan en -lid. Ben jij net zo enthousiast als ik? Dan mag je de doos eenmalig met 15% korting bestellen met code: SDN15. Meteen na ontvangst van je doos, kun je weer opzeggen. Dus als het niet is wat je had verwacht, zit je nergens aan vast.

(Nog niet overtuigd? Soms moet je een beetje outside-the-box denken, zeker als het out-of-the-box komt!)

14 comments on “Outside-the-box denken”

  1. Chinook schreef:

    Klinkt leuk! Bedankt voor de tip.

  2. Joyce schreef:

    Het ziet er inderdaad heel erg leuk uit. Maar gelukkig kan ik zelf heel milieuvriendelijk mijn boodschappen allemaal op de fiets doen en heb ik daar als pensionada veel tijd voor (over). En …., wij hebben ook nog eens een ecologische supermarkt. Dat is natuurlijk boffen in tweeërlei zin.

    1. Yukiko schreef:

      Die hadden wij ook, maar hield hier geen stand. Zo ontzettend jammer! Gelukkig heeft de Albert Heijn steeds meer goede producten.

      1. Joyce schreef:

        Hier bij ons ook. En veel van plaatselijke leveranciers. We eten niet vaak vlees. Dat haal ik bij de ecologische slager. Dat vlees komt van boerderijen uit de regio.

        1. Yukiko schreef:

          Klinkt goed! Ook die hebben we hier niet in de buurt. Maar dat zit in Utrecht wel gelukkig.

  3. Cheyenne schreef:

    Leuk artikel! Ik ben zelf al bekend met boekboxen, maar dit klinkt ook als een aanrader!

    1. Yukiko schreef:

      Ja, die zie ik wel eens voorbij komen bij je, ziet er leuk uit! Zal ik deze doosjes bewaren voor je? Kun je die weer gebruiken om boeken in te verpakken. Zijn mooie stevige dozen.

      1. Cheyenne schreef:

        Ja graag! En duurzaam om her te gebruiken 😉

  4. Rosanne schreef:

    Ziet er leuk uit en de inhoud lijkt mij heel fijn.. Ik ben altijd gek op dit soort verassings boxen. Zo maak je op een leuke manier kennis met nieuwe producten.

  5. Gina schreef:

    Leuk duurzaam initiatief! Vooral de gebruiksartikelen als shampoo en tandpasta.

    Note:Voor bdsch van Ekoplaza kun je terecht op Vreeswijk. Zij zijn afhaalpunt wanneer je online besteld en hebben een kleine selectie in de winkel.

    1. Yukiko schreef:

      Ja, ik had het gezien! Maar toch voor mij net weer een drempel. Ik wil graag zien wat ik koop bij levensmiddelen.

    2. Yukiko schreef:

      En eens, de consumptie- en verbruiksproducten spreken mij het meest aan!

  6. Ity schreef:

    Wat leuk! Vooral de shampoobar klinkt aanlokkelijk omdat ik dat inderdaad ook eens uit wil proberen. Potloden gelijk maar in de grondgrond steken dan? Inderdaad heel fijn om eens uit te proberen als de winkels in je eigen omgeving het daarin af laten weten.

    1. Yukiko schreef:

      Haha, ja die potloden breek ik wel open, zijn de zaadjes ook beter verspreid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *